Featured Post

Moving to Substack (Kind of)

I've had some of this blog moved over to subtack for some time.  lazymasmid.substack.com I think I will post new things in parrallel on...

Thursday, January 23, 2025

Rabbi Gedaliah Silverstone's Sermon Against Family Pews in Adas Israel

Rabbi Gedaliah Silverstone was a leader of the Orthodox Jewish community of Washington, DC in the first half of the 20th century. He was brought into the community to serve as the chief rabbi of the combined orthodox congregations in 1906 and was charged with organizing Kashrut certification of the city. Soon thereafter he was employed directly by a few of the Orthodox congregations of the city. In the 1920s he worked as the rabbi of the Tifereth Israel congregation and continued to be involved in Kashrut certification. Rabbi Silverstone also published many pamphlets of his sermons throughout his decades. Most of the sermons are not context specific, but in his volume Devar Shalom, published in 1923, he includes some sermons responding to "reforms" within the Adas Israel synagogue. Adas Israel was the first orthodox synagogue in the city. It broke away from Washington Hebrew Congregation in 1869, when Washington Hebrew began moving towards reform. 

By the 1920s, Adas Israel was drifting closer to what would become the Convervative movement. There are few details in the published literature about the exact nature of this drift towards Conservative Judaism. The sermon I have transcribed and translated below is introduced as if he delivered it in Adas Israel itself. The text we have is not a transcript of an unbiased party, it is likely based on the notes that Rabbi Silverstone prepared for his talk. We cannot know exactly what he said to the assembled congregation of Adas Israel. This text tells us what Rabbi Silverstone's ideal speech would have been. It also tells us that there was clearly conflict within the synagogue, such that there was a faction of more orthodox congregants who wanted an Orthodox rabbi to address the community. 

The sermon itself contains references to some practices that the orthodox community considered to be reforms that went too far. Silverstone frames family pews as the impetus for his invitation to speak. He also references a practice of the rabbi of the synagogue leading the mourners in Kaddish, since many of them were not confident enough to recite it on their own. He also mentions the late Friday night "second" Sabbath service to which many people would drive their cars. These details may shed a little more light on the process of Adas Israel's shift from Orthodox to Conservative Judaism.  


דבר שלום 1923

ז.

דרוש חטאת הקהל

מה שאמרתי בבית הכנסת עדת ישראל שהפּרעזידענט רצה שיתפללו אנשים ונשים יחדיו.

כתיב בתורה (ויקרא ד') ואם כל עדת ישראל ישגו ונעלם דבר מעיני הקהל ועשו אחת מכל מצות ה' אשר לא תעשינה ואשמו.

רבותי! הבית הכנסת שנקרא עדת ישראל ששגו ורוצים שיתפללו אנשים ונשים יחדיו אשר זה מכל מצות ה' אשר לא תעשינה שאנו יודעים אשר זה רעפאָרם, אשר על זה יצאו באיסור גמור כל אגודת הרבּנים אשר טוב יותר שלא יבואו להתפלל כלל, וע"ז אמר ישעיה הנביא, מי ביקש זאת מידכם רמוס חצרי.

ומי הוא זה ואיזה הוא אשר מלאו לבו ורוצה לעשות בית הכנסת עדת ישראל לריפאָרם זה הוא הפ"ר, כלומר הפּרעזידענט ורעיתו. ע"כ תעשו בית הכנסת עדת ישראל מה דכתיב בפרשה זו והוציא את הפ"ר אל מחוץ למחנה... חטאת הקהל הוא.

ועליכם אנשי בּית הכנסת עדת ישראל אשר כולכם אתם מערי יהודה מרוסיא ופוילען אנשי בני קאַלוואריע פּאָניוועו בּיאליסטאָק וכהנה.

אדבר כעת אליכם קודם נסיעתי לארץ הק' כמו אליהו הנביא (מלכים א' י"ח) עד מתי אתם פסחים על שתי הסעיפים אם ה' האלהים לכו אחריו ואם הבעל לכו אחריו ותלכו לריפאָרם טעמפּעל...

כי בּית הכנסת כזה אשר הוא ריפאָרם למחצה או לשליש או לרביע, הוא יותר גרוע מריפאָרם כולה. כי לריפאָרם הכל יודעים להזהר מהם ואינם בכלל יהודים אָרטהאָדאָקסים ובכ"ז אתם בּאים בליל שב"ק בשעה השמינית להתפלל תפילה שניה, ואתם באים בליל שבּת רוכבים באטאָמאָבּילים כדי לשמוע דרשת הרבּי... אתם מחללים שבּת בפרהסיא כדי לבוא לשמוע מוסר מהרבּי... שומו שמים שזה הוא כטובל ושרץ בידו...

ועוד דבר אחר אשר המשיך להביא את בני הנערים בבית הכנסת לומר קדיש אחר אביהם ואמם, והקדיש הזה הוא יקר בּעיניהם מאד וגם דבר זה תיקן הפ"ר...

אשר הרבּי יאמר הקדיש, והם אומרים אחריו בקול נמוך אשר אסור להשמיע את קולם לענות אמן, ואינם אומרים קדיש אחרי הוריהם רק אחרי הרבּי... וטעם כמוס להם מפני שרשעים בחייהם קרוים מתים, והמת עצמו עומד לנגדם ולכן הם אומרים קדיש אחריו... *)

וכל עיקר הענין שצריכים הרבּי בבית הכנסת שלכם, הוא רק לעשות ולתקן ענינים של ריפאָרם.

ואמרתי בזה מאמר חז"ל (סנהדרין צ"ז א') דור שבן דוד בא בו נערים ילבּינו פני זקנים ופני הדור כפּני הכלב. ואמרתי שדרכו של כלב לרוץ לפני אדונו. ואף שאינו יודע הדרך, אבל כשיבוא לשביל דרכים, שדרך אחד פונה לימין ודרך אחד לשמאל, אז יביט הכלב להיכין אדונו יפסיע רגליו אם לימין אז הכלב ירוץ לפניו דרך ימין. ואם אדונו יפסיע דרך שמאל אז הכלב ירוץ לפניו דרך שמאל.

כן פּני הדור של הרבּייס הללו שהם ככלבים אשר ירוצו לפני בעליהם ויביטו רק על פּרנסיהם ומנהיגיהם לראות אם רצוים דבריהם מנהגיהם ומעשיהם בעיניהם או לא. ורק מה שהפּרעזידענט או רעיתו הכבודה... זה יאמרו וזה יוכיחו לפני קהלם אם המנהיג חפץ לעקר איזה עיקרים של דתינו כמו להתפלל אנשים ונשים יחדיו, או שהרבי יאמר הקדיש בעצמו בעד כל האבלים, והם האבלים יאמרו בחשאי אשר גם מלאכים לא יוכלו לשמוע, יהיה לא הדבר קל מאד. הוא צריך רק לומר להרבי שלו יוכל להיות בטוח כי הרבּי יעשה את השאר, ויען כי אין להם חיזוק מעצמם כי אין להם תורה ויראה, ואם יראה להיכן הפּרעזידענט רוצה לילך אז הוא ירוץ לפניו ככלב.

ע"כ לדעתי החוב קדוש מוטל על האגודת הרבּנים דאמעריקא לצאת במחאה גדולה נגדם, ולצאת בקול קורא לאמר, שכל בּתי כנסיות שמתפללים נשים ואנשים ביחד הם ריפאָרמים גמורים ואסור לאיש ארטהאָדאָקסי להתפלל עמהם.

וע"ז אמר המלך שלמה במשלי א' שמע בני מוסר אביך ואל תטש תורת אמך.


*) וראיתי צחות נאה בשם הגה"צ ר' ישראל מוויזניטץ שפּעם אחד שאל רבּי רעפאָרמי מרב אָרטהאָדאָקסי מדוע שנאתם אותנו הלא אב אחד לכולנו ואל אחד בראנו ומדוע נבגד איש באחיו, ויענה לו הגה"צ ז"ל הן אמת כי "אב" אחד לכלנו, וויר האָבּען אאיין "פאָטער" אָבּער איין "מוטער" האָבּען מיר ניט. דען וואָס בּיי אייך איז "מותר" איז בּיי אונז "אסור"... 


Devar Shalom 1923

7.

Sermon on the Sin of the Community

What I said in Congregation Adas Israel when the president wanted men and women to pray together. 

It is written in the Torah (Leviticus 4) “If the whole assembly of Israel (Adas Israel) errs and the matter is hidden from the eyes of the community, and they do one of the commandments of the Lord that must not be done and they are guilty.”

Gentlemen! Your synagogue which is called Adas Israel has erred and wants men and women to pray together which is one of the commandments of the Lord that must not be done, since we know that it is reform that for which all the Union of Orthodox Rabbis has come out against, that it is better not to come to pray at all, and on this Isaiah the prophet said, “Who requested this from your hands the trampling of my courtyard.”

Who was the one that made up his mind and desired to make the congregation Adas Israel into reform, it was the “par” (bull), meaning the president and his wife. Therefore, the congregation Adas Israel must do what is written in this parsha, “Take the “par” (bull) outside the camp . . . it is the sin of the community.

It is your responsibility members of congregation Adas Israel which all of you are from the Jewish cities of Russia and Poland sons of Kalvaria, Ponivezh, Bialostok and the like. 

I speak now to you before my journey to the holy land like Elijah the prophet (I Kings 18) ‘How long can you hover over the two thresholds. If it’s the Lord God follow him and if it’s Baal follow him and go to a reform temple. . . 

Because a synagogue like this that is half reform or a third or a quarter is worse than fully reform. Because for reform everyone knows to be cautious of them and they are not at all Orthodox Jews. And with all this you come on the Sabbath night during the eighth hour to pray a second prayer, and you come on the Sabbath night driving in automobiles in order to hear the sermon of the rabbi . . . you are desecrating the Sabbath in public in order to hear ethics from the rabbi . . . The Heavens are desolate since this is like immersing with a rodent in hand . . . 

And another thing which continues to bring the youth into the synagogue to say Kaddish for their fathers and mothers. This Kaddish is very precious in their eyes and this thing too was instituted by the “par” (president/bull) . . .

That the rabbi recites the Kaddish and they repeat after him in a quiet voice that is impossible to hear their voice to answer Amen. And they are not saying Kaddish after their parents but after the rabbi. . . The reason is hidden from them because the wicked are called dead while they are still alive, and the corpse itself is standing before them and therefore they say Kaddish after him . . . *) 

[In the previous paragraph RGS is trying to be clever. The mourners’ Kaddish is recited by children on behalf of their parents. The phrase RGS uses is “to say Kaddish after their fathers and mothers” but it means on behalf. The phrase “to say after” can also mean to repeat, so he makes a play on words in which the young people in the synagogue are not just repeating after the rabbi to say Kaddish, they are also saying Kaddish on the rabbi’s behalf. Even though the rabbi is still alive, he can be considered dead because he is wicked, so the young people in the synagogue can be saying Kaddish on the rabbi’s behalf. It’s not really that funny, but I think it needs to be explained because he is intentionally insulting the rabbi in an obtuse manner.]

The entire reason that one needs a rabbi in your synagogue is to create and implement matters of reform. 

I relayed a statement of our sages of blessed memory on this (Sanhedrin 97a) ‘In the generation in which the son of David comes, the youth will humiliate the elders . . . and the face of the generation will be like the face of a dog.” I said that the manner of a dog is to run before its master even though it does not know the way. But when the dog reaches a fork in the road, that one way turns to the right and the other way to the left, then the dog will look to where its master steps his feet, if to the right then the dog will run in front of him on the righthand path. And if his master steps to the path on the left, then the dog will run in front of him to the lefthand path.

So is the face of the generation of these rabbis that they are like dogs that will run in front of their owners and look only on their benefactors and directors to see if their words, customs, and actions are desired in their eyes or not. But what the president or his honorable wife . . . This will state and this will prove in front of the community if the director desires to uproot these fundamentals of our religion, like to have men and women pray together, or that the rabbi recites Kaddish himself on behalf of the mourners, and those mourners recite it so quietly that even the angels cannot hear, the matter would be very easy. He needs only to say to his rabbi, he can be certain that the rabbi will do the rest. Because they don’t have any strength of their own, because they do not have Torah and fear [of heaven], and if he sees where the president wants to go, then he will run in front of him like a dog. 

Therefore in my opinion, there is a holy obligation placed on the Union of Orthodox Rabbis of America to publish a great protest against them, and to publish an announcement saying that all synagogues in which men and women pray together are fully reform and it is forbidden for an Orthodox man to pray with them.

On this King Solomon said in Proverbs 1, “Listen my son to the ethics of your father and do not abandon the instruction of your mother.”

*) And I saw a nice joke in the name of the treasured saint rabbi Yisrael of Vizhnitz that one time a reform rabbi asked an orthodox rabbi, why do you hate us, do we not share on father and one God created us, so why does a man betray his brother? The treasured saint of blessed memory answered him, it is true that we all share a father, we have one father but one mother (muter) we do not have. Therefore, what for you is permitted (mutar) is for us forbidden . . .


No comments:

Post a Comment

Popular Posts